Boetiek Armslag in Stadskanaal viert deze week een jubileum

Boetiek Armslag in Stadskanaal viert deze week een jubileum Stichting Armslag Stadskanaal
Catharina Woortman - Stichting Armslag Stadskanaal

, 31 juli 2024

Wij stonden 31 juli in de Kanaalstreek met een mooi artikel:

STADSKANAAL Boetiek Armslag bestaat 12,5 jaar en die mijlpaal wordt op vrijdag 2 augustus gevierd met koffie en wat lekkers en de kinderen gaan met een attentie naar huis.

„De jaren zijn voorbij gevlogen”, vertelt de 76-jarige Catharina Woortman. „Wat is er sinds de start op 2 februari 2012 veel gebeurd!”

Even een stapje terug in de tijd. De bevlogen Catharina was actief voor Stichting Leergeld en kwam bij veel gezinnen over de vloer. „Ik merkte tijdens de huisbezoeken, dat er veel behoefte was aan kleding voor volwassenen en kinderen. Ik kreeg
vervolgens van vriendinnen kleding om uit te delen en op een gegeven moment heb ik toen het initiatief genomen om een inbrengwinkel te starten in Stadskanaal.”

Rekje met kleding
„We zijn na lang zoeken begonnen in een pand aan de Nederlandlaan, waar voorheen onder meer een slagerij was gevestigd”, vervolgt de sociaal bewogen inwoonster van Stadskanaal. „Voordat we de eerste klanten konden verwelkomen,
moesten we het pand flink onder handen nemen. We zijn destijds gestart met een paar vrijwilligers en veel keuze was er niet. Een rekje met kleding, dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. Gelukkig is het assortiment in de loop der jaren fors
uitgebreid. Niet alleen kleding en schoenen, maar bijvoorbeeld ook linnengoed, (kinder)boeken en speelgoed.”

28 enthousiaste vrijwilligers
Inmiddels wordt de winkel gerund door 28 enthousiaste vrijwilligers, die gemiddeld twee, drie dagdelen per week een handje komen helpen en allerhande werkzaamheden verrichten. Van het sorteren van de ingebrachte goederen tot het
bijhouden van de administratie. En nog veel meer, want er is genoeg te doen. Verdeeld over zes dagen zijn per dagdeel steeds vier vrijwilligers ingeroosterd. Dat is ook wel nodig, want het is meestal erg druk.

Kledingstukken gratis uitzoeken
Wie een inkomen heeft lager dan 120% van de geldende bijstandsnorm kan lid worden van Boetiek Armslag. Zij mogen op vertoon van de klantenkaart ieder kwartaal 8 kledingstukken gratis uitzoeken.
„En inmiddels hebben we al meer dan 1000 klanten”, zegt Catharina.
„Vrouwen, mannen, kinderen. Niet alleen uit de gemeente Stadskanaal, maar ook uit dorpen als Nieuw-Buinen en Ter Apel. En het aantal klanten blijft maar stijgen.”

Hoge gunfactor
In de loop der jaren heeft Boetiek Armslag in de wijde regio een hoge gunfactor opgebouwd. „We krijgen telkens weer veel kleren, klein huisraad en speelgoed aangeboden. Met Big Shoppers tegelijk wordt het afgegeven. Dat moet ook, want elke
maand gaan vele duizenden kledingstukken de deur uit. Hartstikke fijn, want ook mensen met weinig geld kunnen nu mooie kleren dragen.”

Zelf de broek ophouden
Stichting Armslag moet sinds jaar en dag financieel gezien de broek zelf ophouden. „We moeten huur betalen, water, gas en stroom en het onderhoud van het pand. Dat lukt nog steeds, mede omdat mensen die wat meer geld te besteden hebben ook bij ons terecht kunnen. En daar wordt veel gebruik van gemaakt. Want voor een laag bedrag kun je in Boetiek Armslag prima tweedehands kleding kopen.”

Wensen
Catharina benadrukt dat Boetiek Armslag langzaam maar zeker uit het jasje begint te groeien. „We zijn dan ook op zoek naar een groter pand met veel meer opslagruimte, maar dat is nog niet zo eenvoudig in Stadskanaal.
Ik ben nu voorzitter en penningmeester van de stichting en ook webmaster en dat vraagt veel tijd. Ik doe het graag, want het geeft veel voldoening. Maar het zou mooi als iemand bereid is om de werkzaamheden van de voorzitter over te
nemen. We hebben een fijn en hecht team vrijwilligers, maar we kunnen nog wel helpende handen gebruiken.

Vrijwilligerswerk bij ons is niet vrijblijvend, collega’s moeten wel
op je kunnen rekenen.”

Paul Abrahams

Vertrouwenscontact persoon